tisdag 12 juni 2012

Rabarbersaft

Har nu kokat egen saft för första gången och kan säga att det lär jag nog göra fler gånger =). Efter som jag fått massor av rabarber fick det bli en rabarbersaft jag provade mig på att göra. 

Ingredienser:
1 kg rabarber 
1½ l vatten
5 dl socker ( går att minska eller öka mängden beroende på hur söt man vill ha sin saft)
1 vaniljstång
2 st citroner
1 krm natriumbensoat


1. Skär rabarbern i små bitar och lägg i en kastrull.
2. Dela vaniljstången och skrapa ur fröna, lägg i både frön och stång i kastrullen och häll sedan på vattnet.
3. Låt små koka under lock  i 15 min utan att röra om.
4. Sila bort vaniljstång och rabarberbitar.
5. Pressa citronen och häll ner i vätskan och rör ner sockret. Låt sedan saften koka upp igen.
6.Stäng av plattan. Ta lite av saften i ett glas och lös upp natriumbensoat, häll sedan tillbaka det och blanda  ut det i resten av saften.
7. Låt svalna  och häll upp i flaskor.

Går jätte bra att frysa in saften om man inte tror att man hinner dricka upp den innan den blir dålig.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar